مقاله ای در مورد گاز نیتروژن
نوشته شده توسط : رضا

واژه نیتروژن از کلمه یونانی nitron به معنی جوش شیرین محلی گرفته شده است که در قرن هفدهم توسط شیمیدان انگلیسی بنام دانیل رادرفورد کشف شد.
بدلیل بی اثر و خنثی بودن گاز نیتروژن "آنتونی لاوازیه" شیمیدان فرانسوی این گاز را ازت ( بدون زندگی ) نامید.
گاز نیتروژن یا ازت کوچکترین عضو از گروه پانزدهم جدول تناوبی است که نماد آن N  و عدد اتمی آن ۷ است.

جهت آشنایی با گاز نیتروژن روی لینک زیر کلیک نمایید:

گاز نیتروژن

 

 

شرکت فاران صنعت جهت آگاهی و اطلاع بیشتر شما مشتریان گرامی جدول مربوط به استانداردهای DIN و BS را به شرح ذیل تقدیم حضور می نماید.
این عنصر دارای وزن اتمی 14.0067 kg/mol است.
گاز آمونیاک از هوا سبک تر بوده و به سهولت به مایع تبدیل می شود و در آب بسیار محلول می باشد.
جالب این است که در جهان فراوانی آرگون 36 که از محصولات سنتز هسته ای ستاره ای در ابرنواخترهاست بسیار بالاتر از آرگون 40 است.
عنصر اکسیژن دارای وزن اتمی 15.9994 gr/mol است.
3. شیر سیلندر گاز
تیم فنی شرکت فاران صنعت مخلوط های گازی سری G یا گاز کالیبراسیون G درخواستی مشتریان را با استفاده از روش گراویمتری ( وزنی ) و به کمک گازهای خلوص بالا، تهیه می نماید.
شیر سیلندر مخلوط های گازی LEL یا گاز کالیبراسیون LEL هیدروژن در ایر  به دلیل وجود ترکیبات آتش زا چپ گرد می باشد و برا اساس استاندارد ولو DIN1 یا BS4  بر روی سیلندر ها تعبیه می شود.
گاز هیدروژن سولفید به کمک پر اکسید هیدروژن اکسید می گردد ، به همین دلیل  در فاضلاب ها با افزودن مواد شیمیایی اکسید کننده ، مقدار این گاز کنترل می شود.
گاز متان در سال 1778 توسط فیزیکدان ایتالیایی آلساندرو ولتا کشف شد. این گاز در طبیعت از تجزیه و پوسیده شدن مواد آلی به ویژه فساد گیاهان در مرداب‌ها حاصل می‌شود، به همین جهت متان را « گاز مرداب‌ » نیز می‌نامند. گاز متان که ساده ترین هیدروکربن اشباع شده به شمار می رود ، در شرایط استاندارد دما و فشار ، بی بو و بی‌رنگ و نافذتر و سبک‌تر از هوا است .
1- بازرسی ظاهری و چشمی سیلندر یا کپسول گاز : طی این مرحله سیلندرها از نظر ظاهری مورد بررسی قرار می گیرند تا هر گونه فرو رفتگی برآمدگی و شکاف احتمالی در بدنه ی سیلندر رسد شود و سیلندر هایی که میزان فرو رفتگی و یا برآمدگی های آن ها از حد مجاز ذکر شده در استاندارد فراتر باشد از سیلندر های سالم جدا و بسته به میزان فرورفتگی و یا برآمدگی ممکن است سیلندر از رده خارج شود و یا وارد آزمون هیدرواستاتیک شود.
گاز اکسیژن در سال 1771 همزمان و در تحقیقاتی کاملا جداگانه توسط  " ویلهام شیله " دانشمند سوئدی و " جوزف پرستیلی " دانشمند انگلیسی کشف شد  ( شیله در ابتدا اکسیژن را هوای آتشین نامید چون مواد به خوبی در آن می سوختند ).
آمونیاک گازی است بی رنگ ، قابل اشتعال و با مزه ای فوق العاده تند و زننده که استنشاق آن در یک غلظت قابل توجه سبب جاری شدن اشک و در نهایت خفگی می گردد.
2- بازرسی شیر سیلندر یا کپسول گاز : شیر سیلندرها از نظر وجود شیر فلکه و سلامت آن و همچنین میزان خوردگی رزوه های شیر و متناسب بودن نوع شیر و نوع گاز محتوی سیلندر مورد بررسی قرار می گیرد.
هگزان مایعی بی رنگ با بوئی نامطبوع است که بسیار قابل اشتعال بوده و بخارآتش قابل انفجار است.
از آنجائی که گاز آرگون جزء گازهای نجیب است هیچ ترکیبی از آن بصورت طبیعی وجود ندارد.
در سال 1895  آبراهام لانگلت و تئودور کلیو شیمیدان سوئدی هلیوم را شناسائی و  از سنگ معدن کلویت که معدن اورانیوم است بدست آوردند.
همچنین شرکت فاران صنعت بسته به نیاز مشتریان گاز هلیوکس را در قالب پالت های 4 تایی، 9  تایی ،12 تائی ، 16 تائی ، 20 تائی ، 25 تائی و 36 تائی ارائه می نماید.
1- شیرهای برنجی : در گازهای غیرخورنده فارغ از آتش زا و یا بی اثر بودن گاز از شیرهای برنجی استفاده می شود ( البته بسته به نوع مشتری و و بنا به درخواست ایشان شیرهای برنجی با روکش کروم نیز قابل ارائه می باشد)
گاز Z-Air در صنعت گاز به عنوان یک مخلوط های گازی هم شناخته می شود زیرا از 20.5% اکسیژن و 79.5% نیتروژن تشکیل شده است.
گاز های کالیبراسیون بعنوان گاز مرجع در دستگاه های آنالیز مثل کروماتوگرافی گازی ، آنالایزرهای پرتابل ، کوانتومتر و .. استفاده می شود.
گازهائی مثل آمونیاک ، گوگرد دی اکسید ، پروپان و بوتان بر خلاف CFC ها و HCFC ها بی اثر و خنثی نمی باشند و در صورت نشت از دستگاه ها سمی و اشتعال پذیر هستند.  
2. سیلندر های آلومینیوم : مهمترین ویژگی سیلندر های آلومینیوم سبک بودن آن هاست که موجب استفاده گسترده ی آن ها بعنوان  سیلندره ای پرتابل ( قابل حمل ) بخصوص در حجم های پایین شده است.
2-  در پالت های فیتینگی کلیه اتصالات و قطعات بصورت فورچ تولید می شود ( قطعات تولید شده به این روش از استحکام و مقاومت بالاتری در برابر فشارهای بالا و خوردگی برخوردار می باشد ).

 

 





:: بازدید از این مطلب : 188
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 آذر 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: